In deze serie worden opgaven gegeven die je leren met goniometrische functies te spelen. Je moet daartoe verschillende formules gebruiken: de som-, verschilformules en de formules die we al bij een ander hoofdstuk zijn tegengekomen, zie Goniometrie (eenheidscirkel en eenvoudige formules). In het bijzonder bij dit onderwerp geldt: oefening baart kunst.
1. Toon aan dat geldt:
2. Leid af:
3. Los op voor :
4. Gebruik de formules van Simpson/Mollweide voor de volgende formule:
Verklaar het resultaat aan de hand van de volgende figuur. Denk hierbij ook aan het zweven van het geluid van motoren van sportvliegtuigjes.
5. Toon aan met behulp van goniometrische formules dat geldt:
6. Toon aan dat geldt:
7. Los op voor :
8. Een punt beweegt in het -vlak. Het punt beweegt in de -richting volgens een functie en in de -richting volgens een functie . Wanneer geldt:
geef dan de vergelijking van de kromme in het xy-vlak waarlangs het punt beweegt.
9. Toon aan dat geldt:
10. Toon aan dat geldt: